این روزها بازار مجموعههای شبکه نمایش خانگی حسابی گرم است و یکی تمام نشده دیگری عرضه میشود. در وضعیتی که نه سینما مهره جدی برای عرضه دارد و نه تلویزیون توانایی جذب مخاطبان را به قدرت همیشگیاش ندارد، عجیب هم نیست که این مجموعههای نمایش خانگی که اکثراً هم صرف سرگرمی و با شباهت فراوان به فضای سریالهای تلویزیونی اما بدون قیدوبندهای صداوسیما عرضه میشوند با استقبال خوبی روبهرو شوند. بعد از «شهرزاد» سنت مجموعههای نمایش خانگی چه ازلحاظ ساخت و محتوا و چه ازلحاظ توزیع و پخش به مرتبه بالاتری ارتقا پیدا کرد. چنانکه مخاطبانی که زمانی هیچ اعتمادی به این مجموعهها نداشتند و هرلحظه منتظر نیمهکاره رها شدن کل ماجرا بودند، حالا پیگیر زمان پخش و تولید فصل بعدی هر مجموعه هستند و به همین دلیل رقابت سختی برای جذب و حفظ مخاطب در میان این مجموعهها در جریان است. «عالیجناب» آخرین تازهوارد جریان شبکه نمایش خانگی است که اولین تجربه کارگردانی سام قریبیان در این مدیوم است، اما نامی که «عالیجناب» را به مهرهای مهم تبدیل میکند، مسعود ردایی است. نامی آشنا در صنعت تبلیغات که شاید معروفترین کمپین تبلیغاتیاش «هیچکس تنها نیست» همراه اول باشد. ردایی بهراستی درزمینهٔ تبلیغات و ارتباط مؤثر با مخاطب یک نابغه کمنظیر است و تهیهکنندگی وی در این مجموعه، به لطف همراهی جمعی از مطرحترین ستارگان سینما و تلویزیون، ازجمله سحر دولتشاهی، امیر آقایی، آزاده صمدی، بابک حمیدیان و لیلا اوتادی، خبر خوبی است که «عالیجناب» را به یکی از پرستارهترین و جذابترین مجموعههای نمایش خانگی و یک رقیب مهم در این بازار پرهیاهو تبدیل میکند.این اسامی و نامهای پرافتخار اما تنها وزنه سنگین «عالیجناب» نیستند. برگ برنده این مجموعه در فضا و موضوع متفاوتش نسبت به سایر مجموعههای نمایش خانگی است. آن چیزی که تاکنون دیدهایم، داستانهای عاشقانه و خانوادگی متمرکز بر ازدواج و خیانت و فراز و نشیبهای زندگی زناشویی بوده است که در «شهرزاد» و «آشوب» در بستری تاریخی روایت میشوند. درحالیکه «عالیجناب» با فضا و روایتی بسیار متفاوت و متمایز از سایر مجموعههای نمایش خانگی عرضهشده است. از همان اواخر سال گذشته که تبلیغات این مجموعه شروع شد میشد حدس زد که با سبکی متفاوت روبرو هستیم که جای خالیاش بهشدت احساس میشد. «عالیجناب» که با تأخیر بسیاری در شبکه نمایش خانگی توزیع شد، در ابتدا قرار بود همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ایران پخش گردد اما بنا به دلایلی که به نظر میرسد ملاحظات سیاسی و امنیتی بوده باشد، این اتفاق میسر نشد و درنهایت ۱۳ آذرماه روانه شبکه خانگی شد تا ۶ هفته متوالی، دوشنبهها میهمانخانهها باشد و روایت پر تعلیقش را پیش ببرد. «عالیجناب» روایتگر مبارزه دکتر ملک (حسین پاکدل) سیاستمدار کهنهکار و معتقدی است که درراه پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، در آخرین روزهای رقابت و درحالیکه به لطف بازیهای تبلیغاتی و سفسطه رقیب، طبق نظرسنجیها، بازنده این کارزار است، علیرغم میل باطنیاش برای چیره شدن بر رقیب نهچندان صالح، دست به دامان مشاوری میشود که پست معاون اولی را از او طلب میکند. مشاوره هژیر خاتم (پرویز پور حسینی) به پیروزی ملک میانجامد اما این تازه ابتدای کار است.هوشمندی خالقان «عالیجناب» آنجایی است که این فضای ملتهب سیاسی را کاملاً به میل خود طراحی کردهاند و با ترسیم موقعیتی بسیار متفاوت از انتخابات ریاست جمهوری ایران، در عین وفادار ماندن به واقعیت از تیغ سانسور و انتقادات حزبی دورماندهاند. سام قریبیان در مقام نویسنده و کارگردان، جسورانه به سراغ موضوعی رفته که تاکنون سابقه نداشته بدون آنکه اسیر شعارزدگی گردد روایت شود؛ اما قریبیان توانسته با روایت یک داستان خیالی، حال و هوای یک تریلر سیاسی حساس و هیجانانگیز را بهخوبی بیافریند و دور ماندنش از واقعیت، (نه به معنای دور شدن از رئالیسم) به او فرصت داده تا داستانش را بسط دهد و بهدوراز جنجالهای متداول این نوع کارها یک مینی سریال جذاب و نفسگیر تولید کند. در قسمت اول این مجموعه شخصیت دکتر ملک به همراه تیم انتخاباتیاش معرفی میشوند و شاهد مناظرات انتخاباتی به همراه حساسیتهای معمول چنین موضوعی هستیم. درگیر و دار همین مناظره، دکتر ملک ادعا میکند که در شرایط بحرانی میان منافع خودش و خانوادهاش و منافع عمومی مسلماً منافع عمومی و مصلحت کشور را برمیگزیند و با کمک گرفتن از هژیر خاتم با بازی بینظیر پرویز پور حسینی که شبیه وکیل مدافع شیطان میماند مناظره را به نفع خود تمام میکند. ادعایی که مسلماً بعدتر و در مسیر ماجراهای «عالیجناب» همچون گرهای کور در مقابل دکتر ملک قرار خواهد گرفت. همچنین چند شخصیت فرعی نیز معرفی میشوند که انتظار میرود با پیشرفت داستان، به مهرههای کلیدی و مهمی تبدیل شوند. همچنین قریبیان با معرفی کاراکترهای مرموز و توطئههای پشت پرده، گرهافکنی اصلیاش را برای قسمتهای بعدی نگه میدارد و بیننده را مشتاق میکند تا با تعقیب این مجموعه ببیند که کارگردان چه چیزی در آستین دارد. ازآنجاییکه «عالیجناب» در فصل اول، با شش قسمت روایتش را بسط میدهد، به نظر میرسد که قریبیان توانسته ریتم خوبی برای این تعداد اپیزود انتخاب کند و هیجان و دلهره را تا پایان کار در بستر روایتش حفظ کند. قصه پر کاراکتر و پر لوکیشن «عالیجناب» در کنار شخصیتپردازی خوب و کاراکترهای چندبعدی و خرده روایتهای جذاب و عاشقانه، مکمل داستان پرکشش و پر تعلیق «عالیجناب» است. فصل دوم این مجموعه قرار است بلافاصله بعد از اتمام پخش فصل اول، در هفت قسمت تولید شود و هنوز معلوم نیست که ارتباط دو فصل چگونه خواهد بود و زمان پخش فصل دوم چه زمانی است. ازآنجاییکه زمستان شاهد پخش سومین و آخرین فصل «شهرزاد» هستیم، احتمالاً اوایل سال آینده فصل دوم این مجموعه عرضه خواهد شد. شما میتوانید همزمان باعرضه نسخه فیزیکی این مجموعه، هر هفته دوشنبهها، «عالیجناب» را از نماوا بهصورت آنلاین تماشا کنید.
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریهها، وبلاگها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
لیسانس اقتصاد و فوق الیسانس سینما. ازبچگی با سینما یادگرفتم تنهایی مو جشن بگیرم و تو دنیای آدمهای فیلمها غرق بشم. یه جایی دیگه فقط فیلم دیدن کافی نبود. این شد که مسیرمو عوض کردم و تصمیم گرفتم تخصصی سینما رو بشناسم. چرخش روزگار هم انقدر مهربون بود که منو به گروه نماوا اضافه کنه.
من سريال خانه پوشالي را ديدم به نظرم يكم اين سريال از خانه پوشالي الگو برداري شده ولي با اين حال خيلي خوبه و خوشم اومد مخصوصا اين كه ميشه اميدوار بود كه توي هميچين ژانري داره كار ميشه
سلام این سریال همین ۶ قسمت ؟؟؟؟
بله دوست عزیز
تا قسمت دومش که دیدم خیلی خوب بوده?
سلام , خیلی ضعیفه کارگردانی و نویسنده داستان , یکم سریال خارجی نگاه کنین. مردم رو ابله فرض نکنین لطفآ. واقعا چرا سریال های ایران باید اینجوری باشه.
خيلى خفن خدا كنه گند نزنه تو ادامش
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
Current ye@r *
Leave this field empty
تمامی حقوق این سایت متعلق به وبسایت نماوا است. تماشای فیلم تماس با ما