درباره نویسنده

مدیسا مهراب پور

مدیسا مهراب پور

دانشجوی سینما دانشگاه سوره، منتقد سایت كافه سینما، روزنامه جام جم. مهمتر از همه اینها اما من هم مثل جولز داستان‌های عامه‌پسند سعی می‌كنم آدم بهتری باشم.

مطالب مرتبط

19 دیدگاه

  1. 1

    دکتر حسین احمدی

    از نظر من یک فیلم بی سر و ته و غیر رئالیستیک. بکار بردن نام همایون شجریان برای جلب تماشاگر، استفاده کلیشه ای و همیشگی از زبان فرانسه در فیلم های لیلا حاتمی که دیگه غیر قابل تحمل شده. وجود گربه ای که معلوم نبود در فیلم به چه منظور وارد شده. نشان دادن زن ایرانی به عنوان یک احمق و بدبخت به تمام معنی. نشان دادن مرد ایرانی به عنوان یک دیو صفت به تمام معنی. در نهایت چه نتیجه ای از فیلم گرفته شده، اعصاب خورد تماشاگر.

    پاسخ
    1. 1.1

      الهه

      خیلی کوته نظرانه است این تحلیل و اگر نمیدانید باید بدانید انسانهایی همچون مرد داخل این فیلم در کشور ما به وفور هستند و زنهایی که ساده و وابسته و تشنه عشق به دام هوس بازها می افتند هم کم نیستند.فیلمی بسیار عمیق و واقعی و تاثر برانگیز بود

      پاسخ
    2. 1.2

      اعظم

      شما ظاهرا اصلا جامعه ایران رو نمی شناسید یا اصلا زن هایی مثل مینا رو نمی شناسید یا سینما رو یا حمید نعمت اله رو یا و خیلی نا آگاهی های دیگه … نمونه زنهایی مثل مینا توی جامعه ی ما کم نیستند که همیشه مورد سواستفاده قرار گرفتند زنهایی که نه درخانواده و نه در جامعه محبت ندیدند و بسترخوبی برای مردهای هوس باز و زبون باز و مکاری مثل کامران هستند … وجود گربه به منظور نشان دادن گربه صفت بودن مردهایی مثل کامران بسیار هوشیارانه بوده … و اینکه همیشه که نباید در انتهای فیلم ها خندید و نتیجه های عوام پسند گرفت . خاصیت سینمابرانگیختن هیجانات و احساسات تماشاچیه .

      پاسخ
      1. 1.2.1

        معصومه

        چقدر یادم خودم افتادم، چقدر گریه کردم تو سینما.از همونجا که پسره زل میزد عاشقانه یا جمله های خاص میگفت احساس نا امنی می کردم و حس خوبی نداشتم، چون خیلی شبیه بود به اتفاقاتی که واسه خودم افتاد ولی از یه رنگ دیگه و یه محیط دیگه

        پاسخ
    3. 1.3

      Ahmadi

      ببخشید جناب دکتردر نقد نخستتون که گفتین فیلم سرو ته نداشت هم سر داشت هم ته
      فیلم نگاهی به معضل زنان طلاق گرفته و بیکاری داشت
      گربه تو فیلم نماد بود نماد انسان بی وفا

      نمیدونم شما دکتر یا دکترای چه رشته ای دارید ولی نقدتون نشان از این میداد که هم خیلی اهل سینما و سبک های سینمایی نیستین هم با مشکلات اجتماعی زنان بیگانه

      پاسخ
    4. 1.4

      عطیه

      حرفات همه از روی تعصب بود .بهت برخورده شارلاتانی یه مرد رو نشون داده .اگر مرده خوب و زنه بد از نظر تو بهترین فیلم بود

      پاسخ
  2. 2

    پدرام

    این فیلم یک فیلم صد در صد فمینیسم آن هم از نوع فمینیسم افراطی است.
    در ابتدای تماشای فیلم احساسم این بود که بر خلاف فیلم های این چند ساله اخیر که مملو از انبوهی از جرم و جنایت و نفرت و سیاه نمایی جامعه هستند، بیننده یک فیلم عاشقانه واقعی با مضامین بلند و متعالی انسانی هستم. اما دیری نپایید که علی رقم اینکه در این فیلم شخصیت کامران یک شخصیت کاملاً متین و شایسته بود، دوباره عشق متعالی به عشق هوس آلود و خیانت تبدیل شد و دوباره نفرت و سیاه نمایی پایش به داستان این فیلم هم باز شد و در انتهای داستان یک مرد با شخصیت با وقاهت تمام تحقیر شد و به راستی تحقیر او تحقیر تمام و کمال همه مردان با شخصیت این جامعه بود.
    در این فیلم و سایر فیلم هایی از این دست به بیننده این نگاه القا می شود که مردان، حتی با شخصیت ترینشان هوس باز و خیانت کار هستند و به عشق هایشان نمی توان اعتماد کرد!!!
    و این یعنی فمینیسم افراطی و تحرکات زیرپوستی فرهنگی ضد مرد؛ که در تمام دنیا به شدت رو به فزونی است.
    در پایان از شما می پرسم : اگر چنین است که این فیلم ها می گویند؛ پس آیا جایی برای عشق واقعی، عشق متعالی و آرمانی هم می ماند؟ اگر واقعاً مردان جامعه من اینقدر پست و رزل هستند، پس همه آنها را به جرم نکرده زندان کنند و اجازه ندهند در جامعه ظاهر شوند؟
    قدری تامل کنید، اگر این فیلم یک عشق آرمانی و عرفانی همچون لیلی و مجنون و شیرین و فرهاد و … را به تصویر می کشید بهتر نبود تا اینکه اینگونه از میانه فیلم داستان را خراب کرد؟
    یادش بخیر قدیم تر ها، در همه فیلم ها و سریال ها داستان به یک وصال عاشقانه و ازدواج ختم می شد؛ نمی دونم چرا جدیداً مد شده همه داستان ها به ابتذال آن هم شدید ترین نوع ابتذال یعنی روابط نامشروع جنسی و حامله شدن نامشروع و … ختم می شود!!!
    قدری تامل کنید وببینید در این چند وقت چند فیلم با این مضمون دیده اید و چرا؟؟؟؟
    برای من بدترین و مبتذل ترین این فیلم ها، فیلم “زندگی خصوصی” با بازی هانیه توسلی بود که واقعاً اشک از چشمانم جاری شد؛ آن هم برای مظلومیت مرد و مظلومیت عشق واقعی!!!

    پاسخ
  3. 3

    رها

    سلام با نظر اقای احمدی موافقم . فیلمی که خیلی مزخرف شروع میشه و خیلی وحشتناک تموم میشه .حالم به هم خورد

    پاسخ
  4. 4

    ساغر

    دوست عزیز، از یک لحاظ خوشحالم که شما اینطور فکر میکنید.اینکه شما برای عشق اصیل و واقعی ارزش قائلید و خواهان این هستید که سینما به این جنبه ی (از نظر من) بسسسسسسیییاااار مهم احساس انسان بپردازه خییییلللللیییی عالیه!این به جای خود!اما اینکه شما مردارو ستم کش و تحقیر شده میدونید چندان برام قابل قبول نیست!به قول دوستمون مثل اینکه شما تو این جامعه زندگی نمیکنید؟!سینمای غیر فانتزی یا به بیان دیگهرئال یا درام یا هر چیز دیگه ای که اسمشو بذارید،اون سبک از سینما که تلاش میکنه اتفاقات روزمره و زندگی رایج مردم جامعه رو به تصویر بکشه برامده ار سبک و حال و هوای واقعی یه جامعه ست یا حداقل تلاشش اینه که اینطور باشه!حالا اگه الان دیگه بازار فیلمای عشق اساطیری و عرفانی چندان داغ نیست و مردم اقبالی به اینجور فیلما نشون نمبدن یه فیلمای ایجوری رو تحقیر میکنن و غیر واقعی میدونن علتش اینه که این جور مسائل دیگه خییییللللی کمتر از قبل دیده میشه.
    همون طور که توی فیلم میبینیم هر چند شما شاید دلتون نخواد اینو بپذیریدالان متاستفانه،متاستفانه تو جامعه پپپپپپپررررررر شده از این قماش همجنسای نازنینتون که ظاهر صلاحی و اتو کشیدگی رو به انتها رسوندن طوری که آدم نمیتونه به خودش اجازه بده در موردشون بد فکر کنه اما درونشون فاسد و گندیده ست!مردایی که اسم مرد رو لکه دار کردن!گذشت اون دوره که شما به خاطر ارزشای مرد اشکت در بیاد!الان کلمه ی مرد ناخودآگاه آدمو یاد هوس بازی و نامردی و خیلی چیزای دیگه میندازه!!!
    شما مردام اگه خیلی دلتون به حال شرافت از دست رفته ی مردانه میسوزه یک کم تمرین مرد بودن کنید که دوباره احیا بشه… .

    پاسخ
    1. 4.1

      جابر

      گرچه معتقدم زنان در جامعه امروز ایران از برخی جهات شرایط مطلوبی ندارند ، امّا درست عین همین نظرات شما رو مردان ، بخصوص مردان جوان در مورد زنان می گن . ولی در عین حال به نظر درست نیست که در مورد یک جنسیّت ،صنف ، قوم ، یا ملّت یک حکم کلی و قطعی داد. چون این نه با عقل سازگاری داره و نه با فطرت متفاوت انسانها

      پاسخ
  5. 5

    محمد

    از همین کامنت ها که اقایون و خانومها گذاشتند میشه اثری که این گونه فیلم ها در جامعه میگذارند را راحت دید و متاسفانه زیاد شدن نفرت و جنگ بین دو جنسیت هست. به نظر من جامعه ما بخصوص ایران به اندازه کافی تمرین نفرت را به همه داده ما خیلی خوب از هر چیزی متنفر می شویم اما جامعه به ما هیچ وقت دوست داشتن درست را یاد نداده …..
    برای جامعه ای مثل ما که اکثرا زخم خورده ازدواج هستند (مجرد یا متاهل) عاشق شدن در دنیای فعلی براش خیلی سخته و انرژی زیادی را براش میبره طبیعتا مسیر دوم را که خوب بلده و بهش اموزش داده شده یعنی نفرت داشتن از همه ی جنس مخالف را انتخاب میکنه…..

    پاسخ
  6. 6

    كيان

    كامنت هاي دوستان رو خوندم. بهرحال ما در يك كشور جهان سوم زندگي ميكنيم و مشكلات و كج فهمي هاي زيادي ما رو به اينجا كشونده. مردان يا زنان ما فرقي نميكنه حاصل شرايط زمان زندگي خودشون هستند. و خيلي احمقانه است مقايسه شخصيت زنان و مردان امروز با دهه يً٤٠ يا ٥٠ يا ٦٠..!!!!!
    ايا شرايط محيطي و فرهنگي و اقتصادي و اجتماعي و….. در دهه هاي مذكور با شرايط امروز اين كشور قابل قياس است كه مردان و زنانش هم قابل قياس باشند؟؟؟!!!!!
    اين مردان و زنان اشفته و سرگردان و بي هدف و اكثرا مملو از مشكلات روحي قرباني كمبود ها و شرايط زندگي در جامعه اي به دور از تمامي استاندارد هاي جهاني ( شاخص اعتماد، صداقت، در ايران طبق امار زير ١٠ درصد در اسكتنديناوي بالاي٧٠ درصد
    شاخص كلاهبرداري در ايران بالاي٦٠ درصد در اسكانديناوي زير ٨ درصد
    كشورهاي اسكانديناوي داراي شاخص هاي متوسطي بوده و صرفا جهت مقايسه عنوان شده اند)
    حال با وجود رشد و زندگي انسانها در چنين بستر ناسالمي توقع داشتن روان و شخصيت سالم و نرمال براي زنان و مردان بسيار توقع بي جايي بنظر ميرسد.
    تا ميتوانيم با هم مهربان باشيم
    ما به مهرباني بيش از هر اجتماعي نيازمنديم،
    تنفر به حد وفور در زندگي مان موج ميزند و دردي از ما دوا نخواهد كرد!
    جز خود ما مردان و زنان اين اجتماع كسي به داد ما نخواهد رسيد.
    اما از انجا كه صحبت از يك اجتماع است ما محكوم به طي مسيري سخت و خطرناك و پر اسيب هستيم كه قربانيان زيادي خواهد گرفت تا بفهميم هر تصميم و انتخاب ما انسانها بتدريج نتايج خود را در تمام ابعاد جامعه و زندگي مان بروز خواهد داد.
    و اين داستان ادامه دارد…. تا زماني كه صاحب خرد جمعي شويم و بصورت جمعي و هماهنگ همگي راه درست را تشخيص و انتخاب هاي درست انجام دهيم.
    بهاي گزاف ترجيح منافع و سلايق شخصي بر منافع اجتماع ، و بي فكري ها ،تنبلي ها و خود خواهي هاي يك اجتماع را لزوما افراد همان جامعه مي پردازند!!!!
    پس بدانيم كجاي كارمان ميلنگلد تا در دور باطل سرگردان نمانيم و كوركورانه به جان يكديگر نيفتيم.

    پاسخ
  7. 7

    سعيد

    جالب اينجاست كه همهء ما مردان و زنان اين زمانه ، خود را مظلوم و مورد بى مهرى ميبينيم و به درون واقعىِ خود رجوع نميكنيم…..اين جبههء هميشه خونين ، سالهاست پابرجاست و متاسفانه هر روز آتش آن بيشتر از پيش است..
    فيلم رگ خواب ، بسيار تأثيرگذار ، واز همهء جوانب ساخت و اجرا بى نظير بود…
    عزيزان ، اين حقيقت لخت جامعهء امروز ايران است … خود را تبرئه كردن ، پنهان كردن خاك زير فرش است… موضوع اين فيلم لزوماًً هرزگى و دريدگى و جاه طلبى يك مرد نيست ، اين يك اتفاق وحشتناكيست كه در كل جامعه و دو طرفه است … و حقيقت….
    فيلمهاى زيادى هم هستند كه توليد همين سينما و ضد فمنيستيند…اين فيلم پر از سكانسهاى پر از حرف و پر از بحث بود و از همه نظر حرفه اى…
    رگ خواب ، يك سيلى سنگين به گوش ما و جامعهء امروز ما و دلواپسانى است كه سالها قبل براى زندگى بهتر ، ايدؤلوژى خود را گسترش دادند…

    پاسخ
    1. 7.1

      وبگرد

      حق با شماس
      کم کاری بسیاری شد…برای اموزش نر ان انوزش پدران
      از دین فقط اطاعت و تمکین احترام گفتن….یادگیری نه لموزشی برای پدر خوب بودن و مادر خوب بودن گرچه بیشتر مادرا ذاتا خوبن

      پاسخ
  8. 8

    محمدصادق

    رابطه های نامعلوم تعریف نشده و نامشخص
    عشقهایی به ظاهر عشق ولی در باطن بوی خیانت و سردی
    عشقهایی که از روی نیاز(از سوی مینا) و از روی هوس(از سوی کامران)می دهند دیری نمی پاید از هم می پاشد.
    عشقی خالص است که به دور از نیاز و هوس باشد.
    فیلمی بسیار عالی

    پاسخ
  9. 9

    Ahmadi

    به نظر من فیلم خوبی بود
    چون غیرمستقیم به نکته های خوبی اشاره کرد
    یکی طلاق که زن بعد از یک مدت زندگی مشترک هیچ حق و حقوقی از اون زندگی نداره و در صورتی که مهریه ببخشه می تونه خیلی راحت و آسون طلاق بگیره
    مورد بعد اینکه مینا لیسانس داشت ولی کار تو فست فود پیدا کرد و مشکل بیکاری یا عدم هماهنگی بین رشته و کار
    نقش مینا که نشان از زن بدون اعتمادبه نفس و ضعیف میداد که برای خوشبختی نیاز به یک مرد داشت
    نقش کامران
    کم نیستن مردهایی که زن دارن و در کنارش دوست دختر و …. پسرهایی که با یک دختر دوست میشن ولی برای ازدواج مادرشونو میفرستن جای دیگه خواستگاری
    من میخوام بگم دوست داشتن ها و دوستی ها بی ارزش شده
    مثل مینا و کامران
    کامران برای سوءاستفاده از تنهایی و ضعف مینا سوء استفاده کرد و مینا بخاطر این موارد بهش اعتماد کرد
    فیلم خیلی خوب بود و ارزش دیدن داشت
    در ضمن فمینیست به معنی ضدمرد نیست بلکه به معنی برابری حقوق زن و مردهست

    پاسخ
    1. 9.1

      ياسي

      اره واقعا جمله اخرتونو بايد با طلا نوشت

      پاسخ
    2. 9.2

      فلسفه ي وجود

      عااالي نوشتيد دقيقا همين هست،،فيلمي بسيار عجيب از ايننظر كه تمام سكانس هاش رو ميشه در جامعه ي امروز ديد و اگر كمي به اذرافمون با دقتتر نگاه كنيم ،كم نيست از اين مسائل!!و بنظرم تك تك صحنه هاش جاي مباحثه و تحليل داشت،،و برداشت هاي زيادي رو ميتونيم داشته باشيم و هركسي ممكنه به يك طريق از داستان اين فيلم نتيجه گيري كنه،،اين نشون ميده كه يك فيلمي عميق و ريشه دار در دل جامعه ي امروزي ما ست و همينطور نزديك به احساسات و درك شده توسط تمام مخاطباس،،جوريكه شما موقع تماساي فيلم ميتونستيد شخصيت و نقش ها رو كامل درك كنيد و خودتون رو در اون موقعيت قرار بديد(مخصوصا مينا)چه در اوج عاشقانه ي فيلم چه در انتهاي اون كه فرودي غمناك بود.و اين ويژگي بارز فيلم كه عجين شدن با روح و احساس مخاطب بود ،بنظر من از عوامل موفقيت و درخشش فيلم بوود،،و با اينكه در انتها بقول برخي دوستان شخصيت مرد رو تحقير كرد ،كه البته بنظر من اين حرف هم يك گونه بينش كلي و يكجانبه است،،در صورتيكه باتوجه به اين انتها نيز مخاطب ميتونست لراي خودش درسهاي عبرت آموز مختلفي رو انتخاب كنه،،با توجه به موقعيت و ذهنيت خودش،،ممكنه كسي ميگفت خب نبايد راحت اعتماد كرد،و كسي ديگر نظر داشت كه اين عشق،عشقي درست و خالص نبوده!بنا به اينكه مينا نياز به توجه و تكيه گاهي داشته و كامران هم از اين حس سو استفاده كرده و هوس خود رو برطرف كرده،،و كسي هم به عمق فاجعه ي نفرت زن و مرد در اين زمانه ي امروزي از يكديگر پي ميبرد،،و كسي به كلي سازي اخلاقيات و ويژگي هاي زنانگي و مردانه!

      پاسخ
  10. 10

    نازنین

    به نظر من زمان حرف زدن درباره صورت مسئله تمام شد.خوب یک زن مطلقه تنها،که چی؟یه مرد فریبکار،که چی؟اینو که سالهاست داریم میبینیم تو جامعه.انهارو که تو روزنامه هم میشه خوند.خوب احساس نمیکنید که وقت پیدا کردن یه راه حل هست.الان دیگه وقت پذیرش خیلی از چیزهاست.وقت عوض شدن خیلی از قانون هاست.همه جا شده پر از حرفای تکرای که فلان مشکل هست چه سینما چه سیاست چه حتی در خانواده ها.کاش کسانی که ذره ای قدرت دارن به فکر حل مسئله بودن

    پاسخ

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق این سایت متعلق به وبسایت نماوا می‌باشد. تماشای فیلم تماس با ما